دیدگاه روانشناسی در مورد خیانت زنان به مردان






از قدیم تاکنون، مردم براین باورند که مردها در
روابط با جنس مخالف، از عدم تعهد کمتری برخوردارند، در حالی که طبق تحقیقات جدید، زنان نیز به نسبت مردها می توانند دست به خیانت زده و در روابط خود پایبند نباشند! لذا هدف نهایی مطالعات بر این بوده که علت و الگوی اصلی این عدم تعهد را شناسایی و در ادامه به اصلاح و ارائه راهکارهایی برای رفع این مشکل بپردازند. واقعیت این است که برخی زنها در روابط طولانی مدّت و در نهایت رعایت تعهد در تمام سالها، بالاخره دست به خیانت زده و تعهد خود را زیر پا می گذارند. البته که مردها نیز به همان میزان ممکن است بعد از داشتن یک رابطه طولانی با یک نفر، دست به خیانت بزنند. در عین حال، هیچ یک از طرفین، در نهایت لجبازی، حاضر به قبول بی وفایی و خیانت خود نیستند! با این تفاوت که روش خیانت و علل آن در این دو جنس مخالف، کاملاً دو رویه متفاوت است.


مردها در عین تعهد به نفر خود، در صورت مجذوب شدن، چه از نظر عاطفی یا جنسی با نفر دیگر، تعهد خود را زیر پا می گذارند، در مقابل، زنها تا زمانی که از طرف مرد خود کاملاً از همه نظر تأمین شوند، بر تعهد خود پایبند می مانند. امّا به محض ایجاد و ادامه ی خللی در درک و تأمین عواطف، روابط جنسی، مالی و … از جانب مرد، با شروع مشکلات بین آن دو، زن نیز بسوی خیانت و بیراهه کشیده می شود. بیشتر زنها براحتی نمی توانند دست به خیانت جنسی و ایجاد رابطه نزدیک با مردی دیگر بزنند، چرا که برخلاف مردها، ایجاد یک رابطه ی جدید سکس از جانب زن، کاملاً در حالت رفتار و ابراز عاطفه خود نسب به مرد قبلی، نمایان است. از نظر خانم ها: “اگر مردها یاد بگیرند نسبت به نفر خود، از نظر عاطفی، جنسی، مالی و … پایبند باشند، دلیلی ندارد که زن دست به خیانت بزند، البته در مقابل خیلی زنها، شاید بتوانند حتّی با عدم وجود عشق واقعی بین خود و همسرش، با عدم خلل در تأمین مرد خود در همه زمینه ها، باز هم به وی (خانه داری، شستشو، پخت و پز و …)سرویس بدهد، این درحالیست که همزمان مرد، با کسی دیگر نیز مخفیانه در ارتباط است!)”

یکی دیگر از دلایل عدم خیانت زن و ایجاد رابطه سکس با مرد دیگر، دیدگاه بد و برچسب های توهین آمیزیست که اجتماع نسبت به زنها دارند، چرا که در این صورت به وی به دیدگاه زنی هوس ران، فاحشه و … نگاه می کنند. در حالیکه در صورت خیانت یک مرد به زن خود، جامعه نهایتاً یک برچسب “خیانت کار” به وی می زند! شاید هم به دید آدمی بی ارزش و کسی که با عواطف یک زن بازی می کند نگاه کنند، متأسفانه این دید و این فرهنگ از دیر زمان برای مردها مزیّتی غیر منصفانه بوده که با سیر زمان این افکار باز هم تغییر نکرده است. به قولی: “از قدیم الایام، اجتماع با وضع قوانینی غلط و ناعادلانه نسبت به مجازات و دیدگاه ها در مورد خیانت مرد به زن، با ارائه آزادی هایی غیر مستقیم و افراطی برای مردها، همواره آنها را در خیانت و عدم وفاداری در روابط خود، جسور تر کرده است. “
یکی دیگر از دلایل عدم خیانت کمتر از جانب یک زن این است که، زنها در روابط بیشتر به دنبال تأمین نیازهای عاطفی هستند. هر زنی با شروع رابطه ای متعهدانه با یک مرد، در روابط زناشویی و جنسی، تمام ارگانهای جسمی وی تا مدّتها تحت تأثیر این رابطه ی سکس، رشد کرده و خو گرفته است و ناخودآگاه نمی خواهد با خیانت، به تمامی این آرامش درونی و جسمی خود پایان داده یا خللی ایجاد کند. حسّ زن را با بدبینی اشتباه نگیرید، چرا که این حسّ هیچ گاه به وی دروغ نمی گوید، در صورت خیانت یک مرد و ایجاد روابط متعدد و همبستر شدن با زنهای دیگر، مطمئناً وی به دلیل عدم تأمین نیازهای عاطفی به شدّت قبل، متوجّه روابط آن مرد با دیگران می شود.

از دیدگاه روانشناسی، تصوّر زنها همیشه این بوده است که در صورت خیانت و ایجاد رابطه جنسی با فردی دیگر، تمام معنویات، اعتبار، اصالت وی به عنوان یک “دختر شایسته” از بین می رود. معمولاً زنهایی که با آرایش های زننده و لباسی عجیب، در اجتماع حاضر می شوند، با رفتار های ناپسند و جذب مردها، خطری برای زنهای متعهد محسوب می شوند. ولی خوب، یک مرد همیشه زنی را برای زندگی انتخاب میکند که نسبت به همسر و زندگی خود وفادار باشد، چرا که از نظر زناشویی، برای هر مردی غیرقابل تصور است که بچه ی زاده از همسرش حاصل رابطه خود با همسرش نباشد! علاوه بر این، مردها باید بدانند که از نظر عاطفی و روحی، یک زن همیشه از ترس خیانت مردها و قربانی نشدن، به روابط زناشویی خود پایبند و همواره با تمام قوای به تداوم و تأمین همسر خود اهمیت می دهند. در مقابل اگر مرد نیز به عدم بروز خیانت از جانب زن خود اهمیت دهد، و به تعهد خود پایبند باشد، ناخودآگاه موجب ایجاد رابطه ای عاشقانه و سالم در زندگی مشترکشان می شوند. در این حالت، حتّی مرد با این طرز فکر، همان قدر که به تداوم زندگی خود بها می دهد، با دیدن مردی دیگر که قصد فریب زنی را دارد، به سرزنش و کنترل وی می پردازند. مردی که به وفاداری و تعهد زن خود ایمان داشته باشد و از این نظر، خیالش آسوده باشد، از لحاظ عاطفی و روحی، دست به خیانت و ارتباط با زنی دیگر نخواهد زد.
در اینجا به دلایل کشیده شدن یک زن به راه خیانت می پردازیم:
۱- از نظر مالی به اندازه کافی تأمین نشود.
۲- به دلایلی چون، عدم همصحبتی و وقت گذاشتن همسرش برای وی، نیازهای عاطفی خود را از دید مردش نادیده انگارد.
۳- روابط همسرش با وی صمیمی نباشد.
۴- از نظر زناشویی و رابطه جنسی، ارضا نشود.
۵- تنهایی مطلق و حس بیکسی در منزل.
۶- عدم بروز احساسات مرد نسبت به مزیت های همسرش، مثل، زیبایی، تغییرات ظاهری و .. ، در این حال زن احساس بی ارزشی می کند.
۷- در صورت اعتیاد مرد به الکل یا اعمال خشونت و بددهنی.
۸- در صورت اطمینان از خیانت مرد.
۹- عدم درک عواطف و آرزوهای زن.
۱۰- در صورتی که مرد، همسر خود را خانه نشین یا از شرکت در جمع منع نماید.
۱۱- اعتیاد یا قمار و ….
۱۲- نقض عضو یا اختلال در ارتباط جنسی یا دیگر اعضاء بدن.
13- اگر هیچکدام از موارد فوق عامل خیانت نبود ، قطعا" یادگیری خانوادگی نقش اساسی در این مورد را دارد ، به شکلی که مادر آن زن نیز نسبت به همسرش در تمام طول زندگی و یا حداقل دورانی که سرحال و مورد توجه مردان بوده است در خال خیانت بوده و دختران او از این مسئله آگاه بوده و آن را سر پوش میکرده اند ؛ و زمانی که نوبت به دختران رسیده این سرپوشی از طرف مادر صورت میگیرد ، و حتی اگر دخترانش صاحب شوهر بوده و با بیش از چند نفر ارتباط داشته باشند ....
البته طبق آمار، زنها به سه دلیل عمده دست به خیانت می زنند، در غیر اینصورت مطمئناً به تعهد خود پایبندند. اوّل، نارضایتی یا عدم احساس خوشبختی در زندگی اوّل که ناشی از کمبود یا وجود عوامل فوق می باشد، در این صورت نیازهای خود را در مرد دیگر جستجو می کند. دوّم، دیدگاه اشتباه اجتماع نسبت به زنانی که قدرت جنسی و شهوت زیادی دارند، در نتیجه وی مجبور است در روابط خود با همسرش این حس را کنترل کند که مبادا مورد اتهام واقع شود و همواره جلوه ی اجتماعی خوبی را در نظر همسرش داشته باشد، این کنترل شهوت به وی فشارهای روحی و جسمی وارد می کند. سوّم، برخی زنها همواره بر این باورند که یک رابطه بالاخره به پایان می رسد، بنابراین با ایجاد روابط جنسی و خیانت با کس دیگر (در حین یک رابطه متعهدانه)، سعی می کنند قبل از پایان یافتن رابطه خود با نفر اصلی و ضربه عاطفی خوردن، جایگزینی پیدا کنند.

بیشتر مردم معتقدند که چنین چیزی امکان ندارد، چرا که اگر واقعاً و از ته دل عاشق کسی باشید، نمی توانید همزمان کسی دیگر را نیز دوست داشته باشید، در مقابل برخی نیز بر این باورند که بهتر است خیلی عاشق طرف مقابل خود نباشی که اگر روزی قرار باشد جدا شوید، راحت تر دل بکنید و به کس دیگر علاقه مند شوید، البته در اولین رابطه ی عشقی بین دو نفر، یک سری مشکلات غیر قابل اجتناب وجود دارد که خیلی خوشایند نیست، امّا با تمام اینها، به دلیل تعهدات و نقاط مشترک عاطفی بین آن دو، این رابطه نیز به نوعی زیبایی خاصّ خود را دارد.
یکی از دلایلی که بیشتر افراد از تن دادن به همچین رابطه ای خودداری می کنند، ترس از عدم اعمال تعهدات بین خود و طرف مقابل است که خود امری بسیار دشوار است. از طرفی می بینید که همزمان می توانید علاوه بر اینکه عاشق پدر، مادر، فرزند و … باشید، به جنس مخالف نیز عشق بورزید و او را هم دوست داشته باشید، شاید همین حالا با خود بگویید، “خوب، عشق به پدر و …کاملاً متفاوت است”، امّا آیا در این عشق نگران آنها نمی شوید؟ برای آنها از خیلی چیزها گذشت و فداکاری نمی کنید؟ و در آخر حتّی شاید حاضر باشید برای آنها بمیرید؟ اگر خوب دقّت کنید می بینید که برای دوست دختر/پسر، نامزد/شوهر، نیز همین عواطف را دارید!
بعلاوه در این بین با آنها رابطه ی نزدیکی هم دارید و این خود سبب ایجاد عواطفی بس عمیق تر خواهد شد. در اثر این حالات و احساسات دو طرفه، به مروز زمان ، این دیگر سکس نیست که مسبب این عواطف است بلکه زوجین سالها و سالها در سایه ی آرامش و دوستی با یکدیگر زندگی می کنند. در اینجاست که می بینید این رابطه شبیه به دوست داشتن پدر، مادر، خواهر، فرزند و … است. درست است که عشق به فرزند، می تواند والاترین عشق باشد امّا حقیقت این است که این رابطه تنها تا وقتی دو طرفه است که آنها به سنّ نوجوانی برسند، آن وقت است که با انتظارات پی در پی فرزند و عدم نارضایتی از والدین، دیگر این رابطه آنقدر صمیمی و مثل قبل نخواهد بود.
عشق به جنس مخالف، نه تنها آزادی ها و عواطف قبلی شما را محدود نمی کند بلکه می بینید که گویی نیمه گمشده ی خود را پیدا کرده اید، شاید تا آن زمان هیچ وقت فکر نمی کردید که شما هم به این رابطه نیاز دارید، امّا تنها با نیل به آن می فهمید که چقدر این نوع دوست داشتن متفاوت و شیرین است، مثل اینکه دوباره متولّد شدید!
متأسفانه برخی از ترس قربانی شدن و اینکه روزی نفر مقابل خود را از دست دهند، به کسی دیگر روی می آورند، این افراد با توّهمات واهی، به بی راهه می روند و رفته رفته با نفر بعدی و بعدی، دیگر مثل آدم آهنی رفتار می کنند! در حالی که زیبایی یک رابطه با جنس مخالف در علاقه و اشتیاق دو طرف به با هم بودن و گذران لحظات رویایی و آرامش بخش با یکدیگر است.
آیا از تعهد و ایجاد رابطه با تنها یک نفر می ترسید؟ بیشترین علّت ترس از شروع این روابط این است که طرفین فکر می کنند که در اثر مرور زمان شاید از یکدیگر خسته شده و برای هم تکراری شوند، یک نگاهی به والدین و عشق های قدیمی بیاندازید، آنها نیز روزی عشق خود را با تعهد و وفاداری شروع کردند و در حال حاضر شاهد سالگردهای ازدواج و … چهل ساله آنها هستیم! می بینید که عشق واقعی خستگی در کارش نیست.
امروزه زن و مرد در صحنه اجتماع حضوری فعال دارند. در اثر این وضعیت روابط آنها رودر رو و ملموس تر است، شاید هم یکی از دلایل اینکه بیشتر مردم تن به خانه نشینی نمی دهند همین موضوع است، امّا در اثر این تنوع رفت و آمد، روابط جنس مخالف نیز بیشتر ولی متغیر، بی ارزش و بی ثبات تر شده است. همواره خلقت دو جنس مخالف و تفاوت طبع و هورمون های متضاد بین آنها، سبب جذب به طرف هم می شوند، تا اینجای داستان، این مسئله ذاتی و طبیعی است، امّا متأسفانه باز هم به دلیل تنوع و در دسترس بودن انواع چهره، شخصیت و … جنس مخالف، حس تنوع طلبی و وسوسه در مردم موج می زند، درست مثل اینکه سیر باشی و از جلوی نانوایی رد شوی، ناخودآگاه آنقدر بوی نان تازه وسوسه کننده است که بازهم دوست داری در عین سیری، نانی بخری و از طمع تازه ی آن لذّت ببری! آن وقت است که با این مشکل روبرو می شوی که چطور می شود دو نفر را همزمان دوست داشته باشی با یک درجه و یک حس؟! ممکن است همزمان عاشق همسر خود باشی، ولی به طرف کسی دیگر نیز متمایل شوی و در عین ناباوری، شیفته ی او نیز امّا کمی متفاوت تر شوی! دلایل این گرایش می تواند، کشش جنسی یا عاطفی باشد. خیلی زنان در اثر کمبود عاطفی به طرف کسی دیگر می روند، البته آنها معمولاً قبل از هر رابطه نزدیکی، نیاز به تأمین عاطفی و مسائل احساسی دارند. شاید این سوالیست که بیشتر مردها در مورد زنها در ذهن خود می پرسند: “چرا زنها به مسائل جنسی و فیزیکی خود کمتر اهمیت می دهند”
شما که تنها هستید باید بدانید برای دوست شدن با کسی و ایجاد رابطه ای صمیمی، حتمًا مجبور نیستید که عاشق او شوید، مطمئن باشید دوستی، خود موجب تکمیل عواطف شما و تنهاییتان می شود، می توانید تنها تشعشعات قلب خود را در اختیار نفر مقابل بگذارید نه همه قلب را! در این حالت، اگر این رابطه به جدایی ختم شود، مطمئناً ضربه ی کمتری می بینید!، متأسفانه چیزی که هنوز در فرهنگ ملل مختلف جا نیفتاده است، این است که زنان باید به تأمین نیازهای جنسی خود ارزش بیشتری قائل شوند و بهتر است قبل از اینکه کاملاً وابسته یا به قول خانم ها عاشق کسی شوند، به این نوع رابطه نیز فکر کنند. چرا که خود رابطه نزدیکی مسبب تشدید عاطفه و صمیمیت بین دو نفر می شود که هیچ گاه نیل به این عواطف با به سر بردن در محیط کار و … عملی نیست، عاشق شدن خوب است اما چه بهتر که این عشق و صمیمیت به مرور زمان، در سایه رابطه نزدیکی، تجدید و تقویت شود، اگر دونفر (چه مرد و چه زن) از نظر روابط جنسی از جانب هم تأمین باشند، خود عاملیست مهم در اینکه دیگر دو نفر به برقراری رابطه ای جدید و در ادامه، دوست داشتن نفری دیگر به طور همزمان، کمتر تمایل و گرایش پیدا کنند و از مسیر خود منحرف شوند.

آیابا رابطه همزمان با چند نفر جهت حفظ همه موقعیتها صحیح است ؟
اگر چه ارتباط همزمان با چند نفر در هر دو جنس پسر و دختر ممکن است ، اما معمولا بعلت آنکه در کشور ما پسران ایجاد کننده موقعیت و ارائه دهنده پیشنهاد و دختران دریافت کننده پیشنهاد هستند ، در دخترها بیشتر شاهد ارتباط های همزمان هستیم ، چرا که آنها بر این باورند ممکن است اگر نسبت به پیشنهاد و آشنایی با فرد جدید ، پاسخ منفی دهند ممکن است بعد از بهم خوردن رابطه فعلی نیز دیگر موقعیتی نداشته باشند
در نتیجه برخی از افراد معتقدند ، اگر زمان خود را تنها صرف شناخت یک فرد کنند ، سایر موقعیتها را از دست میدهند
پیامدهای شناخت همزمان چند نفر
1) ترس از برملاء شدن رابطه با فرد یا افراد دیگر
فرد مجبور است برای پنهان کردن رابطه خود با فرد دیگر تلاش کند ، این تلاش و ترس از دست دادن موقعیت باعث میشود در نحوه شناخت و ارتباط دچار مشکل شود
2) عدم صداقت
ممکن است ارتباط همزمان با چند نفر باعث شود ، فرد برای حفظ موقعیتهای دیگر از صداقت فاصله بگیرد
3) تقسیم شدن انرژی و مشکلات آن
زمانی که فرد با بیش از یک نفر در ارتباط باشد ، ناخود آگاه برای حفظ موقعیتها ناچار است انرژی خود را بین افرادی که با آنها در ارتباط است تقسیم کند ، به موجب این رفتار ، فرد مقابل بعد از مدتی ارتباط متوجه میشود که ، آن مقدار انرژی که صرف رابطه میکند را دریافت نمیکند لذا باعث سردی در یکی از روابط یا حتی همه روابط میشود
4) پایین آمدن قدرت تصمیم گیری و انتخاب
وقتی فردی با افراد مختلف همزمان رابطه برقرار میکند در نهایت در انتخاب و تصمیم گیری دچار ضعف میشود ، چرا که مسلما هر فرد بخشی از ملاکها و معیارهای وی را شامل میشود ، که این مسئله باعث آن میشود ، تصمیم گیری و انتخاب دشوار تر شود
5) حس شک
معمولا افرادی که خود همزمان با چند نفر در ارتباط هستند ، نسبت به افراد مقابل نیز چنین حسی پیدا میکنند و بعبارتی دچار شک و بی اعتماید می شوند
6) بهم خوردن آرامش
فردی که با چند نفر در ارتباط است ، لازم است وقت زیادی را صرف ارتباط های تلفنی و یا پیامکی با افرادی کند که با آنها در ارتباط است ، که در نتیجه با سوالات تکراری و خسته کننده مواجه میشود و زمان زیادی را در شبانه روز صرف کنترل و مدیریت روابط خود میکند ، که مسلما هیچ کمکی به شناخت نمیکند
7) فراموشی
ممکن است به یاد نداشته باشند آیا فلان جمله را به شما گفته اند یا به فرد دیگری که همزمان در رابطه هستند
نشانه های افرادی که همزمان با چند نفر در ارتباط هستند
1) احتمال خطا افزایش می یابد
بعید نیست که این افراد ، ضمن داشتن دو خط تلفن ، گاهی وقتها پیامکهای اشتباهی ارسال کنند ، و پیامک ها را جابه جا ارسال کنند
2) خاموش بودن یکی از خط ها
مسلما ناچارند زمانی که کنار فرد دیگری هستند خطشان را خاموش یا روی سایلنت قرار دهند
3) در قرار ملاقات گذاشتن محتاط هستند
دیر به دیر قرار ملاقات گذاشته و معمولا در محلهای رفت و آمد عمومی قرار نمیگذارند
4) رابطه به زودی رسمی نمیشود
با توجه به اینکه انتخبا برای این افراد دشوار تر است ، رابطه به زودری رسمی نمیشود
5) رفتارهای چند گانه احساسی
از نظر احساسی ممکن است نوسان رفتاری و احساسی داشته باشند ، اگر در ارتباط با فرد دیگر از نظر احساسی دچار مشکل بشوند و آن رابطه بر هم بخورد سریعا ، نسبت به فرد دوم که با او در ارتباط هستند گرمتر از قبل میشوند ، لذا این تغییر بصورت ناگهانی و بلافاصله بعد از قطع رابطه قبلی ، قابل مشاهده و ملموس است.
"مخلص کلام فساد و هرزه گی قابل توجیح نیست"
چند قطعه و پاراگراف عاشقانه :...
ما را در سایت چند قطعه و پاراگراف عاشقانه : دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 89 تاريخ: چهارشنبه 11 فروردين 1400 ساعت: 14:50